Contentmarketing

Contentmarketing lijkt hét buzzword in b2b marketing. Iedereen praat erover en de succesverhalen zijn niet aan te slepen. Maar wat is het nu eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk? En hoe kunnen wij u helpen om uw doelstellingen met contentmarketing te behalen? Dat hebben we overzichtelijk voor u op een rij gezet.

Veelgestelde vragen over contentmarketing

Een oplossing voor elk contentmarketing vraagstuk

Waar kunnen we u bij helpen?

Veelgestelde vragen over contentmarketing

Hoe we u het beste kunnen helpen met contentmarketing hangt af van uw doelstellingen en hoe ver gevorderd u bent met de invoering van een contentmarketingstrategie. Daarom beantwoorden we hier eerst een aantal basisvragen over contentmarketing. Of bekijk direct het overzicht van de mogelijkheden voor contentmarketing de we u bieden.

Waarom contentmarketing?

Het oriëntatieproces van de b2b koper vindt steeds meer online plaats. Uit recent onderzoek van Google blijkt dat 60% van de kopers op basis van deze online oriëntatie slechts één of twee aanbieders overweegt. Daarbij worden beslissingen steeds minder centraal genomen en zijn er steeds meer mensen bij betrokken, waardoor de gemiddelde leeftijd daalt. Deze snelle veranderingen in koopgedrag roepen een aantal belangrijke uitdagingen op:

  • Hoe weet u welke partijen er op dit moment in de markt zijn voor uw product of dienst als ze niet zelf contact met u opnemen?
  • Hoe zorgt u ervoor dat u nog voorkomt in de overweging van deze potentiële klanten?
  • En hoe komt u vervolgens met ze in contact, voordat ze bij uw concurrent aankloppen?

Voor veel organisaties is contentmarketing het antwoord om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Lees ook het artikel “5 schokkende feiten van Google over de veranderende b2b koper” op onze B2B Content Marketing Blog.

Wat is contentmarketing?

Content marketing is een manier van denken om uw potentiële klant te inspireren en te helpen bij het oplossen van zijn problemen. Niet het promoten van uw product staat centraal in uw communicatie, maar de interesses en behoeften van uw klant. U helpt hem doorlopend verder met waardevolle kennis, bijvoorbeeld via blogs, video’s en klantverhalen. Zo leert hij uw bedrijf kennen als een partij die zijn problemen kan oplossen en bent u de eerste keus als hij een goede leverancier zoekt.

Kortom: het is marketing die allereerst de vragen van uw potentiële klant centraal zet en niet uw product of oplossing.

Lees ook het artikel “Wat is B2B Content Marketing?” op onze B2B Content Marketing Blog.

Wat kan ik bereiken met contentmarketing?

Het grote voordeel van contentmarketing is dat het mes aan meerdere kanten snijdt. Met een doordachte contentstrategie kunt u met dezelfde content meerdere doelstellingen bereiken. Door structureel goede, relevante content te publiceren:

  • wordt uw merk top of mind bij uw doelgroep (awareness/naamsbekendheid);
  • bouwt u aan vertrouwen met een reputatie als kennispartner / thought leader;
  • genereert u structureel kwalitatieve leads (lead generation);
  • worden uw sales collega’s geloofwaardiger en gaan ze beter geïnformeerd op pad (sales enablement);
  • creëert u verhoogde loyaliteit en grotere waarde bij uw bestaande klanten (meer upsell/cross sell/terugkerende omzet);

Kortom: een hogere relevantie, meer zichtbaarheid, een betere reputatie, meer vertrouwen en meer leads leiden tot meer omzet!

Werkt contentmarketing alleen online?

Hoewel b2b kopers zich in toenemende mate online oriënteren op hun aankopen, spelen offline contactmomenten via bijvoorbeeld vakbladen en evenementen nog altijd een cruciale rol in het beslissingsproces. Wat is het verschil tussen online en offline en hoe kunnen ze elkaar versterken?

Via offline kanalen:

  • heeft uw content vaak een hogere attentiewaarde
  • wekt uw content meer vertrouwen
  • creëert u een betere en kwalitatieve merkbeleving
  • bereikt u cruciale beslissers die zich in mindere mate online begeven

Het voordeel van online kanalen is uiteraard dat u uw doelgroep makkelijker kunt identificeren, de resultaten beter meetbaar zijn en dat content blijvend vindbaar is.

Idealiter bevat uw contentmarketingstrategie daarom een gebalanceerde mix van online en offline kanalen, zodat u de voordelen van beide kunt combineren.

Case: hoe zorgverzekeraar VGZ dé HRM-specialist
wordt door content marketing

"Vroeger gingen we zelf op zoek naar de doelgroep, nu vindt de doelgroep ons.” Jacob van Lier, marketeer zakelijke markt bij VGZ, heeft om die reden contentmarketing hoog op de agenda staan. “Het is eigenlijk de enige aanpak die werkt." Download nu de praktijkcase en lees waarom:

  • Positionering als dé HR specialist bij HR beslissers
  • 246 kwalitatieve leads

Een oplossing voor elk contentmarketing vraagstuk

Herkent u zich in één van de onderstaande situaties? Lees dan meer over de oplossing die wij daarbij kunnen bieden. In welke fase u zich ook bevindt met contentmarketing en welke doelstelling u ook heeft: wij helpen u om succes te boeken met contentmarketing en uw doelstellingen te behalen.

 

Ik wil starten met contentmarketing, maar hoe moet ik beginnen?

Vrijwel iedereen ziet in dat contentmarketing dé manier is om in een veranderende, digitale wereld succesvol nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Het grote probleem: het is een fundamenteel andere manier van werken dan u tot nu toe gewend bent. Waar en hoe begint u met content marketing, terwijl de gewone business door moet blijven draaien?

De oplossing

Begin klein en schakel de hulp in van specialisten. Wij kunnen u helpen bij de ontwikkeling van hoogwaardige content en die content op het juiste moment onder de aandacht brengen van uw ideale doelgroep. Content die het vertrouwde stempel heeft van één van onze merken, zodat u sneller thought leadership kunt opbouwen of kwalitatieve leads kunt werven dan via uw eigen kanalen. Zo kunt u snel aantonen dat content marketing werkt en uw strategie verder uitbreiden.

>> Bekijk onze oplossingen voor leadgeneration
>> Bekijk onze oplossingen voor meer traffic

Lees ook het artikel “Starten met content marketing in 5 stappen” op onze B2B Content Marketing Blog.


Ik wil starten met contentmarketing, maar hoe overtuig ik mijn directie?

U kunt wel overtuigd zijn van het belang van contentmarketing, maar wat als uw directie nog niet overtuigd is? Hoe toont u aan dat het écht werkt? Een goede business case is daarbij onontbeerlijk.

De oplossing

Wij kunnen u helpen om in korte tijd een sterke business case te bouwen voor contentmarketing. Simpelweg door snel aansprekende resultaten te boeken tegen een geringe investering. Deze resultaten kunt u gebruiken om uw contentmarketingplannen te onderbouwen. Vervolgen kunt u een volwaardig contentmarketing programma uitrollen, waarmee u thought leadership ontwikkelt en structureel kwalitatieve leads genereert.

>> Bekijk onze oplossingen voor leadgeneration
>> Bekijk onze oplossingen voor meer traffic

Lees ook het artikel “Hoe ontwikkel ik een business case voor content marketing?” op onze B2B Content Marketing Blog.


Ik ben gestart met contentmarketing, maar hoe zorg ik voor voldoende kwalitatieve en relevante content?

Contentmarketing is op papier makkelijk te begrijpen. De praktijk ik echter weerbarstig. Zonder voldoende relevante content geen contentmarketing. Hoe zorgt u voor een doorlopende productie van kwalitatieve en relevante content voor uw doelgroep, terwijl uw organisatie daar helemaal niet op is ingericht? Dat is één van de grootste uitdagingen voor organisaties die serieus aan de slag gaan met contentmarketing.

De oplossing

Laat uw contentmarketing succes niet stuklopen op de basis en schakel tijdig de hulp in van specialisten. Onze redacties hebben jarenlange ervaring met het schrijven van content voor uw specifieke doelgroep. Van CFO’s tot slagers, onze gespecialiseerde redacties schrijven dagelijks content om hun werk effectiever, efficiënter en leuker te maken. Wij zetten die kennis en ervaring graag in om u te helpen bij het produceren van relevante content voor uw doelgroep. En we kunnen er ook voor zorgen dat uw content wordt gelezen en dat u structureel leads genereert.

Neem contact met ons op voor meer informatie over de ontwikkeling van content.


Ik ben gestart met contentmarketing, maar hoe toon ik het resultaat aan?

U produceert met vaste regelmaat content. U publiceert deze op uw eigen website of blog, maar om het resultaat van uw content aan te tonen heeft u structureel een groter bereik nodig onder uw doelgroep. Hoe bereikt u snel het juiste publiek met uw content? En hoe toont u op korte termijn aan dat dit ook resultaat oplevert?

De oplossing

Zorg dat uw content is afgestemd op het oriëntatieproces van de koper, zodat u de juiste mensen op het juiste moment aanspreekt. Zorg ook dat u duidelijke en meetbare doelen formuleert voor uw content die gekoppeld zijn aan bedrijfsdoelstellingen, zoals bijvoorbeeld abonnees of leads. Zo weet u of uw content succesvol is. Wij kunnen u daar uiteraard bij helpen, zodat we uw content vervolgens gericht onder de aandacht kunnen brengen bij uw doelgroep om daarmee traffic of leads te genereren.

>> Bekijk onze oplossingen voor leadgeneration
>> Bekijk onze oplossingen voor meer traffic


Ik ben volop bezig met contentmarketing, maar hoe bereik ik mijn doelgroep met mijn content?

U heeft een volwaardig contentmarketingprogramma opgezet en u produceert met vaste regelmaat content die u via uw eigen kanalen publiceert. De resultaten zijn tot nu toe positief, maar het valt niet mee om structureel een waardevol en groeiend publiek voor uw content op te bouwen. U komt er inmiddels achter dat de structurele productie van content slechts het halve werk is en dat contentdistributie minstens zo belangrijk is. Hoe kunt u structureel de juiste content op het juiste moment onder de aandacht brengen bij een grote groep potentiële klanten?

De oplossing

Zorg dat uw content “leeft” op de kanalen waar uw potentiële klanten zich oriënteren in hun koopproces. Op onze gespecialiseerde vakcommunity’s zijn dagelijks duizenden professionals op zoek naar oplossingen voor hun vakgerelateerde of persoonlijke uitdagingen. Wij kunnen uw content gericht onder de aandacht brengen bij lezers die zich op dit moment oriënteren op het probleem waar u een oplossing voor biedt. Zo kunt u in korte tijd precies die mensen bereiken die u zoekt en die op zoek zijn naar u. Zo bouwt u veel sneller thought leadership op binnen de vertrouwde context van onze betrouwbare community’s.

>> Bekijk onze oplossingen voor thought leadership


Ik ben volop bezig met contentmarketing, maar hoe kan ik meer kwalitatieve leads genereren met mijn content?

U heeft een volwaardig contentmarketingprogramma opgezet en u produceert met vaste regelmaat content die u via uw eigen kanalen publiceert. U genereert hiermee structureel leads die u zorgvuldig “opwarmt” in een lead nurturingprogramma. Alleen zorgvuldig gekwalificeerde leads gaan door naar uw salesafdeling. De hoeveelheid gekwalificeerde leads die u produceert via uw eigen kanalen houdt echter niet over. Hoe kunt u structureel meer kwalitatieve leads genereren die u zonder een lang voortraject kunt overhandigen aan uw salesteam?

De oplossing

Biedt uw content gericht aan bij potentiële klanten die zich op dit moment buiten uw eigen kanalen oriënteren op een oplossing. Hoe? Wij kunnen uw content gericht onder de aandacht brengen bij lezers die zich op dit moment oriënteren op het probleem waar u een oplossing voor biedt. Zo kunt u in korte tijd precies die mensen bereiken die u zoekt en die op zoek zijn naar uw oplossing. Samen kijken we zorgvuldig hoe we structureel kwalitatieve leads voor u kunnen genereren. Eventueel ondersteund door een thought leadership programma, zodat u al vertrouwen heeft opgebouwd bij uw prospects voordat u met ze in gesprek gaat.

>> Bekijk onze leadgeneration oplossingen

Case: hoe softwareleverancier Visma resultaat boekt met contentmarketing

Hoe bereik ik mijn doelgroep in het veranderende medialandschap? Dat is de vraag die Marketing Manager Rob Van Loenen van Visma Software zichzelf anderhalf jaar geleden stelde. Download nu de praktijkcase en lees hoe Rob de oplossing vond in content marketing, met als resultaat:

  • Positionering als kennispartner
  • Brand awareness
  • Engagement
  • 40% meer Marketing Qualified Leads

Waar kunnen we u bij helpen?

Wilt u graag persoonlijk advies over hoe wij u kunnen helpen met contentmarketing voor een specifieke doelgroep? Bekijk hier of wij uw doelgroep bereiken en neem dan contact op met een van onze media-adviseurs.

Heeft u algemene vragen over contentmarketing en hoe Vakmedianet u kan helpen om uw doelstellingen te bereiken?

Neem dan contact op met Pieter van Diggele, content marketing director, via 088​ ​584​ ​09​ ​87 of pietervandiggele@vakmedianet.nl

Adverteren

U kunt op verschillende manieren onze media inzetten om leads te genereren: bijvoorbeeld via een e-mailcampagne, whitepaper, enquête, sponsored seminar of deelname aan een beurs met stand. In alle gevallen garanderen wij u kwalitatieve leads, doordat Vakmedianet een zakelijke relatie heeft via contentabonnementen of losse producten op hun specifieke vakgebied.

Naast de inzet van losse uitingen, bieden wij ook basic en premium leadgeneration. Hiermee werft u een gegarandeerd aantal leads tegen een vast bedrag per lead. Premium leadgeneration (lead nurturing) is onze intensieve en geavanceerde manier om leads door middel van content en selectieve campagnes optimaal te kwalificeren tot leads van zeer hoge waarde. Wij kunnen u hierbij volledig ontzorgen, zodat u zich kunt concentreren op het opvolgen van de beste leads.

Laatste nieuws

Bekijk het nieuwsarchief
am: AMT Arbo Bakkerswereld Bike Europe Bouwkwaliteit in de praktijk BouwMachines BrandVeilig.com cm: Cobouw Cobouw Bouwberichten de Architect Distrifood Executive Finance Facto Foodmagazine Gastvrije Zorg Gawalo HR Base Installatie Journaal KiZ (Kwaliteit en veiligheid in de Zorg) Logistiek Management Support   MCA (Management Control & Accounting) Misset Catering Misset Horeca NBD-Online OR informatie Over Duurzame Inzetbaarheid Over eHRM Over Het Nieuwe Werken Over Strategische Personeelsplanning PT Industrieel Management PW. magazine voor HR-professionals RCC Koude & Luchtbehandeling Security Management Service Management Sigma Snackkoerier Tabak2day Tweewieler Vastgoedmarkt Vleesmagazine Warmtepompen Zorg & Zeggenschap